torsdag 26. november 2015

HJEMMELAGET - EGGELIKØR

Julen nærmer seg sakte, men sikkert !!
Greit å vær tidlig ute med planleggingen når det er ting en ønsker å lage selv, 
så derfor deler jeg denne oppskriften med dere allerede nå :)

Oppskriften har jeg fått fra min søster,
og hvem hun har fått den fra, vet jeg ikke, men den var meget god
da jeg laget den til jul i 2011 :)))


INGREDIENSER

6 dl kaffefløte
300 g sukker
5 eggeplommer
1 ss vaniljesukker
3 dl 60% sprit - bruk mer eller mindre om du ønsker

FREMGANGSMÅTE
1. Kok opp fløte og sukker
2. Pisk sammen eggeplommer og vaniljesukker
 
3. Tilsett den varme fløten, litt etter litt
 
4. Hell alt tilbake i kjelen og varm opp under omrøring til det tykner
 
5. Sil blandingen før den kjøles
 
6. Når den er kald has spriten i
 
7. Fordel likøren i passende flasker
 
8. Likøren tykner når den står så den bør ristes  innimellom.

Eggelikør holder i 4-6 uker i kjøleskapet. 
Den kan skille seg litt om den ligger lenge stille, snu derfor litt på den en gang i mellom.

Den blir fyldig og fin i konsistensen !!


Førjulsklem til deg !!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar