søndag 25. november 2012

"Vi ordner til jul" uke 3 og 4

Da er det på tide med 2 nye lister !!
Har du fått unna alt på liste nr 1 og 2 ? 
Hvis du ønsker å sjekke listen for å gå gjennom den, 
så finner du listen for uke 1 og 2  HER


UKE 3: VASKEROM/BODER OSV.

Før vi handler inn til den store gullmedaljen, er det greit å få ryddet unna litt her og der.
Vaskerom, boder og andre steder som brukes til lagring er ukens prosjekt.

1. Finn ut hva du vil ha på de forskjellige stedene. Avklar bruksområdet.
2. Start med å rydde vekk ting som ikke skal være der.
3. Gå gjennom esker osv som står der. Er det ting der du hadde glemt ? Kan det kastes ?
4. Hva med vaskepulver osv ? Kunne du tenkt deg nye beholdere ? Er det noe du mangler ?
5. Se over vaskeprodukter. Har du grønnsåpe eller annet gulvsåpe ? Hva med vindusvask ?
6. Står det hermetikk eller annet i boden som bør kastes ?
7. Kom frem til en organiseringsordning som passer best for deg.
Bokser, bakker, hyller osv.
8. Er det ting du skulle ha ordnet ? En hylle ? Noen knagger ?
Skriv opp på liste og sett en dato for når det skal fikses.
9. Husk tingene fra inngang og gang også...sånn at de ikke blir glemt.
Pass på å få det gjort !!

SÅ SER VI LITT PÅ LISTEN IGJEN:

1. Gavelisten: Begynner den å bli ferdig?
Det er snart på tide å handle inn de gavene som du har funnet ut...og starte på de som skal lages.
2. Handlelisten: Finn ut hva du trenger av vaskepodukter og kjøp dette.
Grønnsåpe, nye kluter, vindusvask osv.
3. Kortlaging: Lager du egne julekort ? I så fall er det på tide å starte.
Skal du ha bilder av ungene eller hunden ? Tar du bilde selv eller hos fotograf ?
Tenk ut hvordan du vil ha bildet.

UKE 4: GARASJE/UTEBOD + HOBBYROM:


Her er det arbeid for både mann og dame.
Ikke alle har garasje og utebod, men der vil kanskje mannen ordne opp?

Garasje og utebod

Garasje og utebod er steder der man lagrer ting man ikke bruker så ofte...
Og i mange tilfeller også ting man ikke bruker lenger.
Ta en sjau og få kastet alt som står og tar opp plass.
1. Rydd ut så mye du kan av garasje/bod sånn at du har flest mulig hyller osv tomme.
2. Finn ut hva du skal kaste, gi bort og ta vare på.
3. Trenger det et strøk maling her inne eller holder det med en skikkelig omgang med
grønnsåpe og kost ?
4. Skulle du hatt en lampe eller en ny pære ?
5. Trenger du flere hyller, kroker eller oppbevaringskasser ?
6. Skriv opp på listen over ting som må handles og fikses.

HOBBYROM


1. Rydd ut av hyller og skuffer.
2. Sorter dine hobbyting, garn, tøy, perler, scrappesaker, strikke/hekle pinner, oppskriftshester o.s.v.
3. Vask hyller og skuffer og legg hobbytingene tilbake på plass. Det du skal bruke fremst og KUN det du skal bruke igjen. Kast eller gi bort det du vet blir forblir ubrukt.
4. Ble det bedre plass ? Eller trenger du flere oppbevarings esker, tidskrivssamlere ?
Skriv en handleliste eller ønsk deg det til jul.
5. Tørk støv av bilderammer, lister, stikkontaker o.s.v Symaskinen samler godt med støv !!
6. Gå gjennom hva du trenger til julegavene du skal lage selv. Har du alt ?
Skriv en handleliste og husk og få det på plass med dine andre sorterte ting.
7. Hvordan går det med de andre rommene ? Er det ting som fremdeles trenger å fikses der ?

Tilbake til listene:

Gavelisten: Kjøp eller fiks to julegaver denne uken.
Handlelisten: Nå har julepapiret kommet i butikkene. Kjøp med noen ruller + bånd og tilfrakort (dersom du ikke lager de selv)
Julebakst: Kransekake og andre mandelbaserte kaker holder seg godt i fryseren.
Skal du lage det i år ?


1 kommentar:

  1. Puh, ja her er det meste planlagt inn i minste detalje! Det er ett virkelig bra utgangspunkt å fölle din liste!
    Ha en bra uke

    SvarSlett